Eindejaarstips

In januari doen we de laatste BTW-aangifte van het jaar 2019. Het is daarom heel belangrijk dat je alle facturen aanlevert die betrekking hebben op 2019, ook diegene die je nog niet hebt betaald. Op deze manier draag je alle btw af/ vorder de btw terug die toehoort aan het boekjaar 2019. De laatste aangifte moet uiterlijk 31 januari zijn ingestuurd en betaald. Uiteraard gaan we er samen voor om je ruim voor die datum te laten weten waar je aan toe bent.

Werk je met projecten of grote opdrachten? Zorg dan dat je al je werkzaamheden van 2019 ook op datum van 2019 factureert.

In dit artikel kun je alle eindejaarstips en acties terugvinden die jij moet doorlopen voor een complete afsluiting van 2019. Lees deze ook daadwerkelijk door, een aantal acties zijn noodzakelijk voor jouw jaarafsluiting.

Eindejaarstips

  • Zorg voor een complete urenregistratie als je weet dat dit in jouw geval een discussie punt zou kunnen zijn voor de belastingdienst.
  • Zorg voor een complete km-registratie als je een zakelijke auto hebt en je wilt aantonen dat je minder dan 500 km privé rijdt.
  • Heb je een privéauto waar je ook zakelijke kilometers mee rijdt? Zorg dan ook dat je met km-administratie aantonen hoeveel zakelijke kilometers je hebt gereden en hiermee het aantal kilometers x € 0,19 als zakelijke kosten opvoeren.
  • Ruim oude administraties op! Heb je nog oude administraties van voor 2013? Dan kun je deze na 31-12-2019 opruimen. De wettelijke bewaarplicht is namelijk 7 jaar.
  • Als administratiekantoor wordt er voor iedere ondernemer en zijn/haar partner automatisch uitstel aangevraagd. Het is immers niet haalbaar voor iedereen de aangifte voor 1 mei 2020 in te sturen. Stuur daarom je aangifte, en die van je partner nooit zelf in. De gegevens van de onderneming moeten ook in de aangifte verwerkt worden.
  • Heb je een eenmanszaak? Vermeld dan per 1 januari je nieuwe btw-nummer op je facturen, website en andere correspondentie met klanten.
    Val je per 1 januari onder de KOR? Zorg dan dat je vanaf deze datum geen btw meer vermeld op je facturen.

Eindejaarsacties

  • Tel je voorraad per 31-12-2019, let op: dit doe je tegen inkoopsprijs en excl. BTW. Splits de voorraad in BTW laag en hoog, en zorg dat je een specificatie hebt van je telling.
  • Tel je kasgeld per 31-12-2019.
  • Controleer je openstaande saldo debiteuren (te ontvangen) en crediteuren (te betalen) en noteer dit voor jezelf.
  • Als je met Twinfield werkt dan zet ik in de eerste week van januari de administratie 2020 gereed. Je hoeft hier zelf niks voor te doen.
  • Zodra je alles tot en met 31-12-2019 hebt verwerkt geef je mij een seintje zodat ik nogmaals de jaarovergang van 2019 naar 2020 kan doen
  • Factureer je ook uit Twinfield? Dan kan het zijn dat je eenmalig het eerste factuurnummer moet instellen. Ook de tijdspanne moet ingevoerd worden. Meer hierover vind je hier.
  • In januari beginnen direct de eerste jaaropgaven binnen te druppelen, leer jezelf aan deze direct te downloaden en door te sturen naar Basecone. Op deze manier bouw je direct aan je jaardossier.

Tarieven

Tarieven Flex Administratie Zeeland per 1-1-2020 excl. BTW per uur:

  • Administratie – € 58,50
  • Jaarwerk en aangiftes inkomstenbelasting – € 77,50
  • Adviezen – € 85,00
  • Profit First adviezen – enkel in combinatie met een abonnement

Prijzen van Twinfield en Basecone worden aangepast door de softwareleveranciers.

Per 1 januari 2020 ben ik gestopt met het verwerken van salarisadministraties. Ik heb hier een bewuste keuze voor gemaakt. Per november 2019 heb ik een hele fijne en betrouwbare partner gevonden, Simon & Geus uit Heinkenszand, die mij en jullie hierin kan ondersteunen.

Daarnaast maak ik gebruik van de expertise van de fiscalist Marco Simonse, die ook verbonden is aan het kantoor van Simon & Geus.