Mijn moestuin en jouw business

Wat mijn moestuin met jouw business te maken heeft.

Sinds een jaar of 8 hebben we thuis een moestuin. Super leuk en lekker, maar er kwam wel iets meer bij kijken dan ik dacht.
In de eerste jaren had ik gewoon een stukje tuin vrij gemaakt, kocht ik in de winkel lukraak wat zaden en was het vooral “op goed geluk”.

Alleen zaden opkweken in te kleine bakjes werkt niet handig. Om te verpotten heb je steeds meer ruimte nodig. Niet alle groenten kunnen met elkaar groeien, de een heeft veel water nodig de ander minder, de ene zon en de ander minder zon, bemesten, wel of geen bestrijdingsmiddelen. Het is handig om na te denken wat je wil verbouwen, wanneer je moet beginnen, wat je nodig hebt en dan moet je er ook tijd in steken. Onkruid verwijderen, water geven, bemesten. De plantjes hebben je aandacht nodig en zijn deels afhankelijk van jou.

Inmiddels is de moestuin 3x zo groot geworden, verbouwen we bijvoorbeeld geen kolen (altijd rupsen) maar wel aardappels, ui, prei, knoflook, komkommer, tomaat, paprika, sla, andijvie, courgette, bonen, radijs en wortels en dat is heerlijk uit eigen tuin! Dit jaar hebben we twee grote regenvaten van 1000 liter en een kleine tuinkas aangeschaft. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

In je bedrijf is het niet veel anders. Als je geen plan hebt onderneem je “op goed geluk”. Je onderneemt met de flow of gaat misschien vooral reactief aan het werk. Je stuurt niet, maar drijft mee op de golven en waar ze je afzetten is nog maar de vraag. Je kan hierdoor voor onaangename verrassingen komen te staan, uitgaven waar je geen rekening mee had gehouden of uitgaven die je beter niet had moeten doen. Geld kan je immers maar 1x uitgeven. En wat als je flow opdroogt? Als er geen of minder omzet binnenkomt, heb je dan voldoende middelen om dat op te vangen en jezelf alsnog een salaris te betalen?

Het werken met een plan kan je hierbij helpen. Of je nu een moestuin aanlegt of meer grip wil op je business. Als je werkt met een plan heb je op voorhand nagedacht wat je precies wil en op welk moment je dat bereikt wil hebben. Met een helder plan en duidelijke doelen presteer je gemiddeld 30% beter dan zonder plan en doelen.

“Ja maar, ik kan niet zo ver vooruit kijken” of “Ik ben niet zo’n planner” of “Ik werk intuïtief” zijn argumenten die ik vaker hoor. Klopt of kan allemaal! Ik heb ook geen glazen bol om de toekomst te voorspellen, maar dat je met structuur verder komt hebben al veel van mijn klanten mogen ervaren. Zelf de grootste creatieve chaoten maken vaker een plan.

Het doel van een plan:
– Het geeft je de juiste focus.
– Helpt je bij het maken van de juiste keuzes.
– Geeft je houvast zodat je de juiste richting blijft volgen.
– Zorgt dat je de juiste prioriteiten gaat stellen.
– Is jouw leidraad bij het behalen van jouw doelen en het waarmaken van je dromen.

Een plan is niet in beton gegoten en mag met je mee bewegen. Als een bepaald product of dienst niet loopt moet je daar uiteraard een streep door kunnen zetten. Op het moment dat je dat doet kan jij wel zien wat de gevolgen hiervan zijn. Bedenk je iets nieuws, krijg je te maken met ontwikkelingskosten, dan kan dat ook in je plan worden aangepast. Zo heb je op ieder moment van het jaar een levend document bij je om je te ondersteunen bij het ondernemen.

Met alleen een goed plan en een sterke mindset kom je er natuurlijk niet. Wat je nodig hebt is actie! Want alleen actie zorgt voor resultaat. Kan jij hulp gebruik bij het maken van een goed plan? Haak dan aan bij het accountability traject dat start in september of maak een winstplan voor de rest van het jaar. Heb je vragen, stuur me gerust een mail.

Inmiddels staat in onze moestuin (voor nu) alles in de grond. Scharrelen we iedere dag even door de moestuin en zijn inmiddels de eerste kleine komkommertjes zichtbaar.