Sta voor je prijs en voel je tarief!

Kijk naar de waarde die je toevoegt en vraag de juiste prijs! Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zie het nog te vaak, ondernemers die zichzelf compleet onderwaarderen uit angst en onzekerheid. Of door gebrek aan zelfvertrouwen, angst voor afwijzing, gebrek aan vergelijkingsmateriaal, onzekerheid over de concurrentie, angst om klanten te verliezen en voeg daar nog een flinke dosis: “Wat zullen ze wel niet van me denken en wie ben ik om …” aan toe.

Ik zie ook ondernemers die het tegenovergestelde presteren. Ze plakken lukraak een prijs op hun aanbod en als iemand ja zegt is het een prima prijs. Prijzen die nergens op zijn gebaseerd, soms met geluk worden betaald maar soms ook totaal niet met alle gevolgen van dien.

We worstelen er allemaal mee, want zodra je je inschrijft bij de Kvk (en misschien daarvoor al) bedenk je: wat ga ik verkopen/ aanbieden en tegen welke prijs. Het is lastig om een balans te vinden tussen concurrentie en de waarde die je toevoegt aan je product of dienst.

Het juiste tarief vragen is ontzettend belangrijk:
– Voor het financieel gezond maken en houden van je bedrijf is een goed tarief essentieel.
– Het vragen van een goed tarief is niet alleen maar het bepalen van je prijs, maar ook het erkennen van de waarde die je levert aan je klanten samen met jouw kennis, tijd en inspanning.
– Een juist tarief draagt ook bij aan de professionele uitstraling van je bedrijf. Potentiële klanten zullen eerder geneigd zijn om te investeren in een dienst of product wanneer ze zien dat het op een goed niveau is geprijsd is dat overeenkomt met de waarde die het biedt.
– Het juiste tarief vragen is niet alleen belangrijk op de korte termijn, maar ook voor de langer termijn (en dus het financiële fundament) van je bedrijf.

Ook ik maakte die fout!
Toen ik in 2016 begon met ondernemen moest ik ook mijn tarief bepalen. Ik dacht vrij simpel: ik wil meer ontvangen dan in loondienst, ik heb weinig kosten maar die moeten wel gedekt worden, iets voor pensioen, aov en de belastingdienst dus ik start met € 35 excl BTW per uur.

Als ik nu terugdenk dan denk ik: 35 euro! Serieus?? Inmiddels weet ik al heel lang en heel veel beter en adviseer ik iedereen hier sowieso (ver) boven te gaan zitten. Voor die 35 euro per kan je namelijk nooit al je tijd tegen een fatsoenlijk tarief betaald krijgen.

Het duurde uiteindelijk 2 jaar voordat ik mijn tarieven minimaal verdubbelde en toen ik eenmaal besefte hoeveel waarde ik kon leveren en welke resultaten mijn klanten bereiken vraag ik een goed en passend uurtatief. Dat uurtarief is vervolgens een hulpmiddel om de prijzen voor mijn trajecten te bepalen.

Het is aan de orde van de dag.
In gesprek met een ondernemer en al haar enthousiasme over haar werk vraag ik naar haar werktijden. Ze komt minimaal aan het urencriterium zegt ze (1.225u) maar het kan ook wel meer zijn. Dat weet ze niet precies, want eigenlijk houdt ze het niet bij.
Als ik doorvraag naar haar omzet en kosten leert een snelle rekensom dat ze een heel jaar werkt voor een winst van ongeveer € 15.000. Hier moet je ongeveer € 500 belasting over betalen en blijft er dus € 14.500 over. Als ik dit deel door 1.225u dan werkt ze voor € 11,83 per uur. Dan heeft ze niet al haar uren in beeld, geen doorbetaling bij ziekte, bouwt ze geen pensioen en vakantiegeld op. Een werknemer vanaf 21 jaar verdient op basis van het wettelijk minimumloon bruto € 13,27 per uur en bouwt wel pensioen, vakantiegeld, vakantiedagen ect. op.

Uiteraard heb ik er geen moeite mee als dit voor jou oké is, maar waarom zou je zoveel opgeven, risico nemen en minder verdienen dan iemand in loondienst? Daarnaast werk je vaak meer, langer, met meer passie en gedrevenheid, lever je waarschijnlijk meer waarde en kwaliteit, daar mag je toch gewoon goed voor betaald worden, inclusief alle uren die erbij horen om tot het eindproduct te komen?!

Waarom is het dan toch zo moeilijk om een goed tarief te berekenen en te vragen?
Dat zijn vooral die stemmetjes in jouw hoofd, die aapjes op jouw schouders ofwel de overtuigingen die jij hebt en daarnaast een flinke dosis: weerstand!
– Ik weet niet hoe ik het moet berekenen.
– In mijn business kun je niet meer vragen of krijgen.
– Ik werk niet met een uurtarief, ik heb een vaste prijs.
– Ik vraag hetzelfde als de concurrent en dat is prima.

Als jij je uurtarief niet berekent dan:
– Weet je niet wat je moet vragen.
– Kan je failliet gaan bij een verkeerd tarief.
– Kom je onzeker over in onderhandelingen.
– Heb je geen goede basis om een prijs te berekenen.
– Red je het niet en moet je terug in loondienst.

Als jij je uurtarief wel berekent:
– Weet je wat je moet vragen.
– Je krijgt voldoende geld voor leuke dingen.
– Bouw je aan een succesvol & financieel gezond bedrijf.
– Heb je een goede basis om de prijs van een product te berekenen.
– Kom je zelfverzekerd over en krijg je eerder een ja op je aanbod.
– Kun je zelfverzekerd onderhandelingen voeren.

Maar wat is dan een goed uurtarief? Een goed uurtarief is:
– Kostendekkend
– Winstgevend
– Marktconform

Kostendekkend
Hierbij stel je jezelf de vraag, wat moet je allemaal betalen vanuit je uurtarief:
– Privé uitgaven
– Bedrijfskosten
– Website, visitekaartjes, verzekeringen, reiskosten, kantoorartikelen, boekhouder, cursussen, kantoor, software, inkoopkosten, inhuur derden, telefoonkosten, drukwerk, automatisering, afschrijvingen, bankkosten etc.
– Niet-declarabele uren
– Vakantiedagen, dagen zonder werk, ziektedagen, opleidingsdagen, administratietijd, netwerktijd, marketingtijd, verkooptijd etc.
– Vakantiegeld
– Pensioenvoorziening
– Banksparen, pensioensparen, lijfrente, beleggen
AOV-verzekering, broodfonds/ Sharepeople
– Inkomstenbelasting

Winstgevend
Een van de definities van ondernemen is dat je winst maakt. Zonder winst geen bedrijf! Winst is nodig om een financieel gezond bedrijf te bouwen dat voor jou zorgt.

Markconform
De klant betaalt jouw rekening, prijs jezelf niet uit de markt, maar waardeer jezelf zeker niet onder het minimum.

Een goede kennis over de opbouw van je uurtarief geeft je zelfvertrouwen om het tarief te vragen dat je waard bent!

Het overwinnen van je onzekerheden vereist vaak een combinatie van persoonlijke ontwikkeling, zelfvertrouwen, vaardigheden, marktonderzoek en een goed begrip van de waarde die je als ondernemer kunt bieden.
Het is belangrijk voor ondernemers om te beseffen dat het vragen van een goed tarief niet alleen gerechtvaardigd is, maar ook een cruciale rol speelt in het (op)bouwen van een financieel gezond bedrijf.

Wil jij meer inzicht in jouw tarief? Met de online training ZZP Calculator heb je een tool in handen waardoor jij kunt berekenen wat jouw netto zzp-salaris is. In 5 stappen van jouw doel omzet, kosten en beschikbare uren naar jouw belastingberekening en netto zzp-salaris. Aan het eind van de training kan je jouw quick scan gratis downloaden.