Goede ondernemersvoornemens

1 januari is steevast het moment dat iedereen weer met goede voornemens op de proppen komt. Als ondernemer kan je ook goede voornemens hebben, naar mijn idee zou iedere ondernemer de volgende goede ondernemersvoornemens moeten hebben.

 

Uurtarief onder de loep

Over het algemeen wordt alles in het nieuwe jaar weer duurder. Het is belangrijk dat jij ook jaarlijks je prijzen in ieder geval met de index verhoogd. Daarnaast kan het ontzettend verhelderend zijn om je uurtarieven of zelfs je pakket/traject prijzen eens opnieuw te beoordelen.

Zo heb ik met een klant in het 4e kwartaal doorgenomen wat haar minimale tarief zou moeten zijn voor een bepaald traject dat ze verkocht. We keken naar de waarde die ze bood, het probleem dat ze oploste, de uren die ze hier zelf in stak en dan nog de kosten die ze per traject moest maken.

We kwamen tot de conclusie dat ze teveel waarde leverde voor het bedrag dat ze vroeg maar dat ze ook veel teveel kosten maakte per traject. Een goodie bag is leuk, maar je moet je er wel van bewust zijn wat je weggeeft, hetzelfde geldt voor je locatie, de lunch ect.

Door te kijken naar de feiten krijg je inzicht en hier kan je dan je beslissingen op afstemmen. Prijzen omhoog? Of snijden in de kosten? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden zeg ik altijd, maar het is wel belangrijk dat je weet welke wegen er zijn.

Ben jij benieuwd naar jouw netto uurtarief? Reken het eens door met behulp van de zzp-calculator.

 

Arbeidsongeschiktheid,- en pensioenvoorziening regelen

Over het algemeen staan arbeidsongeschiktheid,- en/of een pensioenvoorziening niet hoog op de ondernemers agenda. We beginnen en stellen dit soort zaken als eerste uit. Toch loont het de moeite om er wel tijd voor vrij te maken zodat je hier een goede beslissing over kan nemen.

Nadat ik al een tijdje bewust een potje heb aangelegd om 3-6 maanden te overburggen zodat mijn salaris en vaste lasten worden doorbetaald besloot ik afgelopen jaar mijn arbeidsongeschiktheidsvoorziening te regelen met een goede voorziening en uit te zoeken wat ik nodig heb voor mijn pensioen.

Ik heb een zittend beroep en kan met een gebroken been of arm gerust mijn werk in een iets lager tempo nog doen, maar wat als? Wat als ik voor langere tijd ziek ben? Mijn gezin is ook afhankelijk van mijn inkomen dus niets regelen was voor mij geen optie. Natuurlijk moet je niet gaan nadenken wat je allemaal kan overkomen maar je kan voorzelf zekerheid creëren dat wanneer er iets gebeurd je iets hebt om op terug te vallen. Met dit in mijn achterhoofd heb ik dit jaar gekozen voor een broodfonds en na 2 jaar een AOV verzekering.

Voor mijn pensioen heb ik al langer een bankspaarproduct. Ik stortte hier jaarlijks een bedrag in dat mocht qua jaarruimte maar zonder me verder te verdiepen in de stand van zaken. Dat deed ik dit jaar wel. Ik weet nu hoeveel pensioen ik krijg en dit voldoende is. Nu is de uitdaging om te kijken of er een optie is om eerder te stoppen met werken. Daarom volgde ik dit jaar een cursus beleggen. Het is allemaal nog niet heel duidelijk welk pad ik ga bewandelen, maar ik weet wat ik nodig heb om eerder te kunnen stoppen. Door er nu al over na te denken, kan je nu al de juiste stappen ondernemen.

 

Verzekeringen checken

Je sluit een verzekering af en over het algemeen kijk je er dan niet meer na. Toch kan je hier ook jaarlijks nieuwe inzichten uit halen. Ben je nog voldoende verzekerd? Ben je dubbel verzekerd? Kan de verzekering goedkoper?
Ik tref nog regelmatig ondernemers die helemaal geen verzekering hebben. “Ja, daar moet ik nog eens naar kijken.” Maak hier alstublieft tijd voor. Wij Nederlanders zijn een kei in het dichttimmeren van risico’s, dit is ook niet nodig, maar je laten informeren over de risico’s die je loopt en overwegen wat je wél wil verzekeren is naar mijn idee het miste dat je kan doen.

Wat ik ook regelmatig tref is dat ondernemers polissen hebben op basis van hun oude bedrijfsomvang. Ondertussen hebben ze veel meer omzet, voorraad of zijn ze verhuisd naar een ander pand. Kortom: controleer jaarlijks je verzekeringen. Dit hoef je ook niet alleen te doen, je verzekeringsadviseur helpt je graag.

 

Administratie op orde

Tja, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Besteed dagelijks 2 minuten aan je administratie en je bespaard jezelf veel tijd en vooral frustratie. In een nieuw jaar beginnen ondernemers weer vol goede moed, maar ook hier geldt: zolang je er geen gewoonte van maakt blijft het een opgave om het vol te houden. Het kost nu eenmaal tijd om je gedrag aan te passen, dus je moet echt wel even door de zure appel heen.

Ik heb een hele handige weggever hoe jij je administratie in een paar simpele stappen op orde kan houden. Je download hem hier. Let wel op: met alleen het downloaden kom je er niet, je moet wel actie ondernemen!

Dit is ook exact de reden dat ik mijn klanten voor het 3e jaar middels een Trello bord accountable houdt op hun administratie ritme. Door ze structureel te herinneren aan het ritme slijt het langzaam in als gewoonte. Al gaat dit bij de ene ondernemer sneller dan bij de andere.

 

Eindejaars acties

Zodra er weer volledig jaar voorbij is zijn er wat belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden om je boekhouding te kunnen afronden:

  • Neem je voorraad op tegen inkoopprijs. Voor de een meer werk dan voor de ander, maar jij bent de enige die dit kan doen. Houdt ook rekening met voorraad die je niet meer kan verkopen, maak hier een aparte vermelding van op je totaallijst.
  • Tel je kasgeld per 31-12. Op deze manier weet je hoeveel contant geld je in huis hebt en of dit aansluit met je kasboek.
  • Bekijk welke klanten jou nog moeten betalen (dit doe je overigens niet alleen aan het einde van het jaar) maar stuur ze in ieder geval nog een reminder zodat je niet te lang op je geld moet wachten. Zorg dat je een up to date overzicht hebt.
  • Bekijk welke leveranciers jij nog moet betalen. Zorg ook hier dat je een up to date overzicht hebt.
  • Start direct met verzamelen van de financiële jaaroverzichten van je bank, lening, hypotheek ect. Zodra ze binnen komen stuur je ze door naar je adviseur, dan kan je ze ook niet meer kwijt raken.
  • Zorg dat je km,- en urenregistratie op orde zijn.

 

Vooruit plannen

Wat ga je het komende jaar doen? Wat wil je het komende jaar bereiken?
Zonder plan komt het er meestal niet van. En een plan geeft je richting, sturen en focus om je doelen na te streven.

Werk voor jezelf eens uit:
– Wat wil je over 10 jaar bereikt hebben? Waar wil je staan?
– Wat wil je over 5 jaar bereikt hebben? Waar wil je staan?
– Wat wil je over 3 jaar bereikt hebben? Waar wil je staan?
– Wat wil je eind 2022 bereikt hebben? Waar wil je staan?

Wat moet je hiervoor doen? Welke keuzes moet je maken? Welke acties moet je uitzetten? Kom uit je hoofd en zet je plannen op papier. Door vooraf in kaart te brengen wat je plannen zijn weet je ook of ze haalbaar zijn en wat ze je financieel kunnen opleveren.

Ik maak zelf al 3 jaar een winstplan. Op voorhand weet ik wat ik wil bereiken maar ook vooral wat ik hiervoor moet doen of moet laten. Wil jij ook een winstplan maken? Plan dan een afspraak met me in, dan bekijken we of dit winstplan jou doelen van 2022 ook dichterbij kan halen. De training winstplan geef ik in kleine groepen, als VIP dag en als online training.

Krijg je stress van cijfers en plannen? Werk jij liever vanuit gevoel? Dan is het droomplan misschien iets voor jou? Want je kan veel op gevoel doen, maar voor financieel gezond ondernemen komt ook wat hoofdwerk kijken.

 

Tijd besparen

Jouw tijd is kostbaar en tijd is geld. Daarom wil je als ondernemer maar ook als mens je tijd zo goed mogelijk besteden. Het liefst aan de zaken die je het leukste vind. Zorg er daarom voor dat je systemen en processen op orde zijn én je werkt met de juiste focus.

Afgelopen jaren investeerde ik in mijn systemen en processen. Uitschrijven van processen, video’s opnemen zodat ik mijn team maar ook klanten eenvoudig instructies kan geven, maar ook een CRM systeem inrichten zodat er automatisch gefactureerd worden en tijd beter geanalyseerd kan worden. Een programma voor social media planning en e-mailmarketing. Slimmer e-mailen, gebruik maken van e-mailfilters en een automatische agenda planner. Uiteraard optimaliseer ik ook mijn administratiestraat zoals ik dat graag noem. Van binnen gekomen factuur tot aan de aangifte inkomstenbelasting moeten de systemen op elkaar aansluiten om optimaal samen te kunnen werken zodat er meer tijd over blijft om samen te sturen op maximaal resultaat. Winst behaal je dus niet alleen in geld maar ook zeker in tijd.

Werken met focus bespaard je ook tijd. Ik werk nu al voor het 3e jaar samen in een accountability groep. We houden elkaar accountable op onze acties en het realiseren van doelen. Ik maak tijd om AAN mijn bedrijf te werken, ik blok deze tijd in mijn agenda. Door dit te doen heb ik afgelopen jaren grote stappen kunnen zetten. Ik blok mijn agenda ook op bepaalde tijden en als er 3 afspraken op 1 dag staan ben ik niet meer beschikbaar voor nieuwe afspraken. Mijn tijd is kostbaar, ik deel hem daarom bewust in en maak keuzes. Iets anders dat mij enorm heeft geholpen in het werken met focus is het maken van een heldere planning en zoveel mogelijk afleiding uitsluiten. Geen meldingen op mijn computer of telefoon, vaste e-mailblokken. Het boek “Grip” en “Goed werk” en een goede planner zijn hier de grondleggers van.

 

Alleen actie zorgt voor resultaat

Ik ben niet zo van de goede voornemens. Want over het algemeen versloffen die binnen 4 weken omdat we het totaal verkeerd aanpakken. Ik ben van een langdurige aanpak ofwel het veranderen van de omstandigheden. Lukt het mij dan altijd om goede voornemens uit te voeren? Nee, maar het lukt me vaker wel dan niet omdat ik het anders aanpak.

Nieuwsgierig naar mijn tactiek en hoe jij het kan aanpakken? Vanaf 24 januari geef ik maandelijks een Profit Call. Een online call met andere ondernemers, boordevol informatie, tips & trucs, tijd om te sparren en andere ondernemers te leren kennen. De eerste call gaat over zakelijke goede voornemens en waarom deze zo snel versloffen. Ben jij erbij?