Dit kan Profit First voor jou betekenen

Profit First is een eenvoudige en briljante methode die zelfs tijdens de lockdowns voor opluchting zorgde.

Nu al even bekend is dat Nederlandse bedrijven door de bijzondere Corona uitstelregeling bijna 18.000.000.000 euro hebben openstaan bij de belastingdienst is het tijd dat meer ondernemers kennis maken met Profit First. Ik verbaas me daarnaast over de berichtgeving dat de meeste ondernemers het nog geen 3 maanden volhouden op het moment dat hun inkomen wegvalt of dat vrouwen weer volledig afhankelijk werden van het inkomen van hun partner gedurende de corona crisis.

Dit ben ik

Ik ben Ilona Dieleman (41) en winstadviseur en gecertifieerd Profit First Professional. Ik ben in 2016 ondernemer geworden en startte als standaard boekhouder. Administraties verwerken en aangiftes insturen. In de 12 jaar dat ik in loondienst was merkte ik dat je als boekhouder veelal praat over het verleden terwijl een ondernemer die feiten niet meer kan veranderen, zeker niet als daar een groot tijdsbestek tussen zit.

In 2017 wees een ondernemer me op het boek Profit First van Mike Michalowicz de bedenker van de Profit First methode. Ik ging het lezen en zag mogelijkheden, maar zoals bij alles dat nieuw is, maar ik voelde ook weerstand. In de zomer van 2018 ging ik naar ProfitCon, het winstcongres voor ambitieuze boekhouders en accountants en daar maakte ik kennis met Femke Hogema. Femke heeft de methode in 2016 in Nederland geïntroduceerd en leidt sindsdien boekhouders en accountants op als Profit First Professionals.

In september 2018 startte ik zelf met de opleiding waarna ik me in februari 2019 mocht certificeren. Ondertussen noem ik mezelf al lang geen boekhouder meer, maar winstadviseur. Ik help voornamelijk vrouwelijke ondernemers financieel gezond ondernemen met behulp van de Profit First methode, zodat ze altijd een goed salaris kunnen uitbetalen aan zichzelf zonder dat ze hiervoor financiële concessies moeten doen.

Zelf ging ik ook minder werken toen ik op 28-jarige leeftijd voor het eerst moeder werd, daarvoor werkte ik altijd fulltime. Toen ik 35 was besloot ik ontslag te nemen en voor mezelf te beginnen. De kinderen waren toen 7 en 5 jaar oud. Ik had kunnen zeggen: ik blijf maar 24 uur werken, maar ik pakte mijn kansen. Ik wilde niet afhankelijk worden van mijn partner en dus direct een financieel gezond bedrijf opbouwen. In loondienst had ik een vast salaris dus dat vaste salaris moest ook uit mijn bedrijf komen. Dat lukte vrijwel direct. Je moet hiervoor keuzes maken, maar ook financieel plannen. Dit heb ik van huis uit meegekregen. Mijn ouders hadden een boerenbedrijf en dan is er sprake van grote schommelingen in het inkomen. Mijn ouders maakten bewuste keuzes wat geld betreft en zorgden ook voor voldoende buffer om financiële tegenslagen op te kunnen vangen. Dit draag ik al mijn hele leven bij me. Ik ga voor zekerheid.  Mijn broer en zus noemden me vroeger al een potter en dat ben ik nog steeds. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik nog nooit financiële stress heb hoeven ervaren en ik financieel onafhankelijk ben.

Dit is voor iedere ondernemer te realiseren. Het is namelijk echt een fabeltje dat je jezelf geen goed salaris kunt uitbetalen als ondernemer of alles dat je verdient terug moet investeren in je bedrijf. Ik ben liever de bestbetaalde werknemer dan een vrijwilliger in mijn bedrijf.

Wat is Profit First?

Profit First is een hele eenvoudige en briljante methode, die je helpt om je geldstromen aan te sturen. Met behulp van Profit First creëer je zelf inzicht en ook rust in je financiële situatie. Waar een boekhouding alleen maar registreert wat er al gebeurd is, kijk je met Profit First naar de toekomstige ontwikkelingen wat de methode juist zo waardevol maakt.

De wijze van Profit First implementeren in je bedrijf is volledig afhankelijk van de problemen, wensen en uitdagingen van de ondernemer. Daarom vergt de implementatie vaak wel hulp en aansturing. De kracht zit hem dan ook in de samenwerking tussen ondernemer en winstadviseur/ Profit First professional.

In de basis start een ondernemer er mee om minimaal 5 zakelijke bankrekeningen in gebruik te nemen en 2x per maand een verdeling te maken van het geld dat binnenkomt naar de rekeningen/ doelen: winst/ buffer, salaris, belasting en kosten.

Door ervoor te zorgen dat het geld niet meer op 1 hoop komt, maar wordt toegewezen aan specifieke rekeningen/ doelen zorg je ervoor dat er altijd een bepaald salaris is voor de ondernemer zelf, maar ook dat je geld dat niet van jou is (maar van de belastingdienst) opzij zet zodat je het niet opmaakt.

Praktijk

Op het moment dat ondernemers groeien of al langer ondernemer zijn gaan ze tegen grotere financiële uitdagingen aan lopen. Er komen grotere of andere bedragen binnen die ze beter moeten managen, omdat je anders makkelijk in de financiële problemen kunt komen. Er moet een goed salaris komen en blijven voor de ondernemer, het is belangrijk om na te denken over de  financiële toekomst, hoe stel je die veilig?

Bij groei en samenwerken komen ook investeringen en kosten kijken. Investeringen in systemen, extra (eenmalige) kosten voor opleiding/coaching, een team, marketing en productaanbod. Je wilt voorkomen dat je niet teveel investeringen (blijft) doen en niet al je verdiende geld op gaat aan extra kosten. Als Profit First Professional zie ik vaker dat bij groeiende of “oudere” bedrijven er (meer) omzet binnen komt, maar er onderaan de streep minder overblijft. Dit omdat de groei volledig terug geïnvesteerd wordt in het bedrijf of volledig verdampt aan alle kosten waarvan de ondernemer niet meer weet of zij ze kan betalen.

Corona gevolgen

Bij mijn klanten zie ik ook de gevolgen van de eerdere lockdowns, maar ze hebben het wel allemaal gered. Dit komt niet door de steunpakketten waar ze op terug konden vallen, want velen vielen buiten de boot, maar dit kwam door Profit First. Doordat ze bewust geld opzij hadden gezet voor de belastingdienst, hoefden ze de betalingen niet uit te stellen. En doordat ze bewust een buffer hadden aangelegd konden ze een periode overbruggen. Natuurlijk was het taai voor ze, maar ondanks dat gaf de methode juist dat was ze nodig hadden in onzekere tijden: financiële rust en overzicht.

Wat iedere ondernemer na vandaag zou moeten doen:

Open 3 extra zakelijke rekeningen met de volgende doelen:

  • Boek 21% van alle ontvangsten over naar de belasting rekening. Dit is de reservering voor de BTW op je verkopen. Een deel van je ontvangen geld is namelijk niet van jou maar van de belastingdienst.
  • Boek 10% van al je ontvangsten over naar de salarisrekening. Vanaf nu ga je geld opzij zetten voor de beste werknemer van je bedrijf: jij!
  • Boek 1% van al je ontvangsten over naar je winstrekening. Als jij je bedrijf kunt runnen met 100% kan dat ook met 99% van het geld dat op je rekening staat. Hier ontstaat nu een spaarpotje.

Wil jij weten wat Profit First voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Vraag hier gratis het miniboekje aan. Je ontvangt het binnen een paar dagen in de brievenbus.