Hierna begint het pas, website, social media, marketing en verkopen. Wat verkoop je, aan wie en welke prijzen ga je vragen? Het zijn vragen waar menig ondernemer mee worstelt.
Om je prijzen te bepalen ben je afhankelijk van je verdienmodel. “Op welke manier maak je omzet?” Als ondernemer moet je nadenken over welk verdienmodel bij jou en bij jouw business past.
Een paar suggesties:
· Produceer je iets (productie + marge = verkoop)
· Drijf je handel (inkoop + marge = verkoop)
· Werk je uurtje factuurtje? Kun je hier een oplossing voor verzinnen. Kun je bijvoorbeeld werken met abonnementen of strippenkaarten. Dan is het ineens schaalbaar en heb je zeker inkomen ook als je niet werkt.
· Een op meer.
· Geven van trainingen waarbij je tegelijkertijd veel meer mensen helpt.
· Kun je online verkopen, kun je iets neerzetten dat je oneindig vaak kunt verkopen?
· Programma’s. In opeenvolgende stappen een oplossing voor het probleem geven.
· Abonnementen: Je verkoopt iets 1x en hebt misschien wel een klant voor de rest van je leven.
· Kun je samenwerken met (con)collega’s of zelfs met klanten?
· Ga je werken met een high (een paar klanten die de hoofdprijs willen betalen), middle (gemiddelde prijs die je aan een grotere groep kunt verkopen) of low end product/ dienst (bijna gratis voor een hele grote groep.
· Kun je er voor zorgen dat je inkomsten binnen krijgt op het moment dat jij niet werkt?
Welk verdienmodel je ook kiest, je zal een verkoopprijs moeten bepalen.
Dit kan op onder andere deze manieren:
Kostprijs plus marge
Je doet bovenop de kostprijs een marge en je bent klaar.
Je kan dit ook zien als onderdeel van je prijsberekening. Op deze manier bereken je namelijk wat je minimaal moet vragen. De uiteindelijke verkoopprijs is afhankelijk van meer zaken dan alleen kosten, maar het is wel prettig om een uitgangspunt te hebben.
Value Pricing
Je laat hierbij volledig los hoeveel tijd je aan iets besteed, je richt je op de waarde voor de klant. Wat kost het als hij zijn probleem niet oplost? En wat levert het hem op als hij jouw product/dienst wel afneemt?
Als je dat weet, kun je de klant vragen om een deel van die waarde te investeren. Richtlijn is dat je makkelijk 10% van de waarde kunt vragen als investering voor de klant.
Value pricing is geen eenvoudig model, het is lastig vast te stellen hoeveel je dienst daadwerkelijk waard is. Maak dat dit onderdeel toch deel is van je prijsbepaling. Je prijs zal hier beter van worden en bovendien heb je meer overtuigingskracht wanneer je de investering vraagt.
Als je de prijzen helder hebt samen met je aanbod dan kan je hier een goed winstplan voor uitwerken. Als blijkt dat dit plan financieel haalbaar is dan zijn je prijzen meestal ook goed.
Wat heb je aan een winstplan:
· Je weet wat je gaat verkopen, en wanneer.
· Hoeveel omzet je gaat maken en welke kosten hierbij komen kijken.
· We berekenen wat jouw plannen écht gaan opleveren.
· We weten of jouw plan haalbaar is.
· We maken direct een actieplan om jouw doelen te realiseren.
Een winstplan:
· geeft je de juiste focus
· helpt je bij het maken van de juiste keuzes
· geeft je houvast zodat je de juiste richting blijft volgen
· zorgt dat je de juiste prioriteiten gaat stellen
· zorgt dat je in actie blijft
Wil jij ook werken met een winstplan? Groepstrainingen worden gepland vanaf oktober tot en met februari. Liever een VIPdag? Check hier de mogelijkheden hier.
Wil je meer weten over het platform Kennisleiderschap? Klik dan hier.