De juiste prijs is al de helft van je resultaat

Voor het online platform kennisleiderschap schreef ik de volgende blog.

Op een gegeven moment komt het op je pad, of misschien werk je er al langere tijd naar toe. Je gaat ondernemer worden. Je schrijf je in bij de KVK en je bent ondernemer. Dit is een grote stap voor jou maar tevens ook de meest eenvoudige.

 

Hierna begint het pas, website, social media, marketing en verkopen. Wat verkoop je, aan wie en welke prijzen ga je vragen? Het zijn vragen waar menig ondernemer mee worstelt.

 

Om je prijzen te bepalen ben je afhankelijk van je verdienmodel. “Op welke manier maak je omzet?” Als ondernemer moet je nadenken over welk verdienmodel bij jou en bij jouw business past.

Een paar suggesties:

· Produceer je iets (productie + marge = verkoop)

· Drijf je handel (inkoop + marge = verkoop)

· Werk je uurtje factuurtje? Kun je hier een oplossing voor verzinnen. Kun je bijvoorbeeld werken met abonnementen of strippenkaarten. Dan is het ineens schaalbaar en heb je zeker inkomen ook als je niet werkt.

  • Een op meer. Geven van trainingen waarbij je tegelijkertijd veel meer mensen helpt.
  • Kun je online verkopen, kun je iets neerzetten dat je oneindig vaak kunt verkopen?
  • Programma’s. In opeenvolgende stappen een oplossing voor het probleem geven.
  • Abonnementen: Je verkoopt iets 1x en hebt misschien wel een klant voor de rest van je leven.
  • Kun je samenwerken met (con)collega’s of zelfs met klanten?
  • Ga je werken met een high (een paar klanten die de hoofdprijs willen betalen), middle (gemiddelde prijs die je aan een grotere groep kunt verkopen) of low end product/ dienst (bijna gratis voor een hele grote groep.
  • Kun je er voor zorgen dat je inkomsten binnen krijgt op het moment dat jij niet werkt?

Welk verdienmodel je ook kiest, je zal een verkoopprijs moeten bepalen. Om de hele blog te lezen klik hier.