Eigen merk registreren: bescherm je idee en bouw een sterk merk

Het is begin augustus 1992, het is mooi weer en het is kermis in Angeren. Ik ben 11 jaar en ga naar groep 8. Hoewel het inmiddels al bijna 33 jaar geleden is, kan ik het me nog herinneren als de dag van gisteren.

Wat vooraf ging

Mijn vader heeft een bult op z’n elleboog. M’n moeder denkt dat hij is gestoken door een bij en hier een allergische reactie op heeft. Dat heeft hij wel vaker. Die bult groeit in no-time uit tot een enorme verdikking van zijn hele arm.
Wij worden naar de buren gebracht en mijn moeder rijdt met spoed met mijn vader naar het ziekenhuis. In mijn herinnering staan wij in de bocht van het weggetje waar we aan wonen. Mijn moeder stopt… mijn vader ligt bijna helemaal plat voor de bijrijdersstoel. Ze zeggen nog iets geruststellends tegen ons en weg zijn ze. Niet wetende dat mijn vader na bijna 5 maanden pas weer door dezelfde bocht zal rijden.

In het ziekenhuis weten ze zich eerst geen raad en wordt met man en macht gezocht naar een diagnose en een behandeling. Terwijl het met mijn vader steeds slechts gaat wordt hij in een kunstmatige coma gebracht. Later ontdekken ze dat hij een streptokokken infectie heeft opgelopen die in een paar uur tijd explosief om zich heen heeft gegrepen. Het is de zogenaamde vleesetende bacterie waar in 1992 meerdere mensen aan zijn overleden, maar de infectie anno 2025 ook nog steeds voorkomt. Mijn vader ligt langere tijd in coma en ligt zelfs meerdere keren op het randje. Mijn moeder houdt het gezin en het bedrijf draaiende en rijdt 2 tot 3 keer per dag naar het ziekenhuis.

Na een lange onzekere en onrustige periode mag mijn vader op 22 december 1992 naar huis. Een dag voor de verjaardag van mijn broer. Mijn vader heeft nog een lang herstel te gaan en zal voor de rest van zijn leven moeten leren leven met een blijvende handicap en beperking. Iets dat niet precies in zijn woordenboek staat en als ondernemer wil je door.

In die tijd hadden mijn ouders nog vleeskippen. Vleeskippen groeide in die tijd op in een grote binnenstal met op de bodem een dun laagje zaagsel. Op het moment dat de eendagskuikens dan aankwamen op de boerderij kwamen ze terecht in hun nieuwe gespreide bedje. Dit laagje zaagsel werd in die tijd met de hand gelegd. Je prikte dan je hooivork in een baal zaagsel en spreidde en verdeelde dat uit door een soort vegende beweging te maken van links naar rest. Zwaar en intensief werk en werk dat mijn vader niet meer kon doen.

De uitvinding

Mijn vader is altijd wel een beetje een uitvinder geweest. Toen hij eenmaal voldoende hersteld was ging hij aan de slag om iets te bedenken om dit werk makkelijker te maken. Want als hij het niet meer zelf kon waren er 2 opties. Het iemand anders laten doen, of er een hulpmiddel voor bedenken. Dat hulpmiddel vond hij! Hij bedacht een soort rijdende trechter met onderin een schoep. Dit apparaat kon voor de trekker gemaakt worden om vervolgens los zaagsel op te scheppen en al rijdend gelijkmatig te verdelen en het bedje voor de kuikens te spreiden.

Als mijn vader in die tijd de kennis had, die ik inmiddels heb opgedaan was hem veel ellende bespaard gebleven. Hij had namelijk een geweldige uitvinding gedaan, die hij bedacht in de schuur, uitwerkte in een klein prototype en vervolgens maakte hij het eerste exemplaar dat hij zelf in gebruik nam.

Als snel kwam er vanuit collega ondernemers de vraag of hij dit product niet wilde vermarkten. Mijn vader ging samenwerken met een machinebouwer en samen gingen ze naar beurzen en verkochten ze de ene na de andere machine.
Als je een goed idee hebt, willen mensen meeliften of zelf je idee gebruiken. Ik weet niet goed hoe mijn vader het had geregeld, maar een ander bedrijf ging met het idee aan de haal en claimde de uitvinding. Het werd een enorm getouwtrek wat veel tijd, energie en geld heeft gekost.

Mijn vader kon niet bewijzen vanaf welk moment hij met zijn idee was begonnen, van die tijd waren namelijk nauwelijks foto’s en zeker niet met datum. Er waren geen e-mailtjes of andere zaken om bewijs aan te leveren en dus werd het een groot gevecht om de rechten van het idee en het product. Uiteindelijk heeft mijn vader afscheid genomen van de vleeskippen en van de productie en verkoop van zijn uitvinding. Zijn ziekte heeft hem altijd beperkt, maar nooit belemmerd om dingen wel of niet te doen. Hij vond altijd wel een oplossing.

Mijn idee

In november 2024 bedacht ik dat ik een kaartenset wilde maken aan de hand van de 8 geldarchetypes die ik leerde kennen vanuit de opleiding Sacred Money Archetypes.
Ik ging samenwerken met Studio Solien en eind december was daar al de vorm van een product. Begin januari begon ik me te realiseren dat dit wel eens iets groots kon gaan worden, iets dat uniek was. Ik herinnerde me het verhaal van mijn vader weer, dus ik ondernam actie.

Wat deed ik?

✔ Mijn idee vastgelegd – zo kan ik aantonen sinds wanneer ik dit idee had en voorkom ik dat iemand ermee vandoor gaat.
✔ Ik liet mijn merknaam checken – zo weet je of jouw naam niet al geregistreerd is.
Merk geregistreerd in de Benelux – bescherming tegen misbruik.
ISBN aangevraagd – maakt het product online beter vindbaar.

De kosten

• ISBN: € 110 excl. BTW | Barcode: € 49,95 excl. BTW
• Idee vastleggen: € 150 excl. BTW
• Merkregistratie voor 10 jaar Benelux 3 klasses: vanaf € 795 excl. BTW
• Merkbewaking: vanaf € 105 excl. BTW per jaar

Mijn interne verzamelaar sputterde tegen bij deze kosten, maar mijn rebel gaf mij het duwtje dat ik nodig had. Bij een nieuw en uniek product is bescherming essentieel. Ik ben geen merkenexpert, maar inmiddels wél ervaringsdeskundige.

Handelsnaam vs. merknaam

Wist je dat een handelsnaam nauwelijks bescherming biedt? Het geldt alleen voor je branche en regio en beschermt geen productnamen of logo’s. Een merkregistratie in de Benelux, EU of wereldwijd geeft wél juridische bescherming. Denk aan Philips, MediaMarkt of Apple – die namen zijn exclusief beschermd. Met een merkregistratie kun je zelfs anderen dwingen te stoppen met een vergelijkbare naam.
Meer weten? Check merkenspot.

Ik zie mijn klanten ook producten of merken ontwikkelen. Wij ondernemers zijn pioniers die van een simpel idee een tastbaar product kunnen maken. Vaak lopen we tegen mislukkingen aan, flops die nooit de markt halen. Maar soms ontstaat er een briljant concept met grote potentie. Juist dan is het cruciaal om dit goed te beschermen, bijvoorbeeld met merkregistratie. Zo voorkom je dat anderen met jouw succes aan de haal gaan en geef je je innovatie de beste kans om uit te groeien tot een winstgevend merk.

Ben je nog niet toe aan je eigen product of merk, maar wil je wel meer weten over hoe de geldarchetypes ook invloed hebben op iedere financiële keuze die jij maakt? Doe dan hier de gratis test of koop de kaartenset.